Coaching van jonge kinderen (5 tot 7/ 8 jaar)
Voor jongere kinderen geldt dat ik op een andere manier met hen werk dan met kinderen vanaf een jaar of 7/ 8. Tijdens het spelen en observeren van jonge kinderen, zie je erg veel. Alles wat het kind dan laat zien, ervaart en voelt, neem ik mee in het gesprek met ouders. De nadruk bij het coachen van jonge kinderen ligt dus op het coachen van hun ouders.
Coaching van kinderen vanaf 7/8 jaar
Vanaf een jaar of 7/8 kunnen kinderen prima actief gecoacht worden. Ze hebben dan een bepaalde mate van bewustwording en stellen zich open voor begeleiding. Zoals al eerder beschreven werk ik tijdens de coaching vanuit een uniek traject, waarbij ik allerlei activiteiten en werkvormen, zoals het Coachee-spel, Schatgravers, gevoelsmonsters, prentenboeken en creatieve activiteiten inzet. We werken in ieder geval vanuit hoofd (denken), hart (voelen) en lijf (bewegen/doen/verwerken).
Coaching van pubers en jong-volwassenen
Wanneer kinderen de overgang maken naar de middelbare school of later verder gaan leren in de praktijk of gaan studeren, komt er veel op hen af. Nieuwe kennis eigen maken, leren plannen, sociale contacten onderhouden, de druk van de groep, jezelf zijn, keuzes maken. Soms gaat dat heel goed, maar er is altijd wel een moment waarop je wat extra steun en houvast kan gebruiken. Met pubers en jong-volwassenen kijk ik naar de dingen waar ze tegenaan lopen, maar verkennen we zeker ook de kwaliteiten die ze al in huis hebben om in te zetten bij het obstakel dat ze ervaren. Soms is er wat hulp bij het plannen nodig, soms is het nodig om dingen bespreekbaar te maken bij ouders/ school of anderen. Een beetje extra zelfvertrouwen, motivatie en een steuntje in de rug, kan voldoende zijn om bij jezelf te blijven en je eigen keuzes te durven blijven maken.
Ouderbegeleiding/ Individuele coaching volwassenen
Wanneer ouders zelf tegen dingen aanlopen of opvoedvragen hebben, coach ik ouders. Zij zijn immers ook kind geweest en hebben dezelfde zoektocht gemaakt naar wie ze zijn en wat ze kunnen en vaak hebben zij daarbij toen geen hulp gehad. Door nu de ouders als volwassenen te coachen, hebben zij opnieuw de kans om hun kwaliteiten te ontdekken en te versterken. Dit kunnen zij vervolgens inzetten in de omgang met hun kind. Want waar ieder kind uniek en bijzonder is, geldt dit ook voor ouders! En hoe mooi is het dat ouder en kind (weer) in hun eigen kracht staan!
Hoe ziet een traject eruit?
Over het algemeen werk ik na het telefonische intakegesprek eerst een keer met kind (en ouder(s)) samen; om kennis te maken en om verder met elkaar af te stemmen, wat de wensen en behoeften van het kind zijn en welke mogelijkheden er in de coaching zijn. Daarna werk ik nog 2 á 3 keer met het kind, waarna we verder bepalen wat nodig is. Dit gaat steeds in overleg met het kind en de ouder. Samen kijken we wat (nog) nodig is!
Over coaching in groepsverband, lees je meer onder de diverse kopjes van Trainingen op een rij.