Tijdens mijn opleiding leerde ik dat kindercoaching te vergelijken is met een koets. En ook in een eeuwenoude anekdote blijkt de koets als metafoor gebruikt te worden voor kindercoaching. Sylvia van Zoeren koppelde aan de anekdote van de koets met paarden ook nog de emoties. Daarom heb ik de anekdote en de metafoor van de koets opnieuw herschreven. Het volgende verhaal maakt op een prachtige manier helder waarom kindercoaching te vergelijken is met een koets;
Er is een prachtige koets en voor deze koets lopen 4 paarden, uniek en ieder anders op zijn eigen manier. Op de bok van de koets zit de koetsier. Hij bestuurt de paarden. Iedere dag haalt hij passagiers op en iedere dag is de reis anders. Immers de passagier bepaalt de reis.
De koets gaat door prachtige landschappen maar ook over hobbelige wegen. Soms komt de koetsier obstakels tegen. De veerkracht van de koets zorgt ervoor dat de obstakels met minder moeite genomen kunnen worden en juist daar moet de koetsier de paarden extra goed sturen. Echter de paarden zijn allemaal anders en reageren ook anders.
Er is een paard dat kwaad is, hij stampt vooruit. Er is een paard dat bang is en dit paard houdt juist de pas in. Er is een paard dat vol vreugde vooruit gaat, maar daardoor veel harder loopt dan de anderen. En tot slot is er een paard dat verdrietig is. Hij huilt tranen met tuiten en moet door de andere paarden meegevoerd worden.
In de koets zit een passagier. Die hotst en botst alle kanten op! Als de koets meer veerkracht zou hebben én de koetsier zijn paarden zou kennen en hij zou ze op de juiste manier mennen, dan zou de koets soepel langs de obstakels gaan en zou de koets overeind blijven en de passagier ongedeerd!
Dit verhaal maakt duidelijk dat ieder paard obstakels kan tegenkomen, maar dat wanneer het paard door de koetsier gekend wordt, de koetsier het paard goed kan mennen. Als de koetsier zijn paarden kent, kan hij vooral hun kwaliteiten (hun vermogen) benutten. Die kwaliteiten zijn er, ze hebben alleen sturing nodig. De koetsier verkent de kwaliteiten van de paarden, waardoor het bewustzijn van de paarden versterkt wordt. De koetsier is tevens de verbinding tussen de passagier, die de reis en daarmee zijn doel bepaalt en zijn wensen en verlangen kenbaar maakt, en het vermogen van de paarden.
En zo is het voor kinderen (en volwassenen) precies hetzelfde! Ook zij komen obstakels, levenslessen, tegen en kunnen deze vanuit hun eigen kwaliteiten aan. Door uit te gaan van wat de mogelijkheden in het kind zelf zijn, kan het vermogen van het kind vergroot worden. En dit betekent dat kinderen obstakels, met hulp, kunnen overwinnen. Echter wanneer de koets niet meer verder kan, omdat de koetsier zich niet bewust is van het vermogen dat er is, komen ouders en kinderen bij een (kinder)coach. De coach kan je dan helpen om je bewustzijn te vergroten en verbinding te maken met dat wat je wil als passagier van de koets en dat wat je al aan vermogen bij je hebt!
Mijn werkwijze
Als coach werk ik oplossingsgericht. Dit betekent dat ik niet uitga van ‘problemen’, maar juist samen met het kind en/of de ouders, de pubers of volwassenen op zoek ga naar kwaliteiten, talenten en mogelijkheden. Hierdoor groeit het zelfvertrouwen en leer je jezelf steeds beter kennen.
Door je bewust te zijn van je talenten en je kwaliteiten, kun je vanuit je eigen kracht, en met mijn hulp, de stappen maken die nodig zijn, om je verder te ontwikkelen. Met zorg en aandacht volg je dus je eigen traject. Dit kan kortdurend zijn of wat langer, afhankelijk van de hulpvraag. Na het intakegesprek bepalen we samen hoe we verder gaan. Ik werk dus niet vanuit een vast plan van aanpak, maar we kijken naar welke begeleiding het beste bij je past!